Dobry manager salonu fryzjerskiego – jak efektywnie zarządzać?

Dobry manager salonu fryzjerskiego to wielki skarb zarówno dla wielkich przedsiębiorstw, jak i lokalnego biznesu. Sprawne zarządzanie pracą specjalistów, zasobami, marketingiem i obsługą klienta pomoże zoptymalizować Twoje koszty i zwielokrotni zyski. A kim jest dobry manager? Dowiedz się, co to jest skuteczne zarządzenia w branży beauty.

Kim jest manager salonu fryzjerskiego?

Być może mierzysz się z pytaniem: po co w ogóle stanowisko managera w salonie fryzjerskim? Otóż jest ono niezwykle potrzebne. Manager salonu to po prostu kierownik, który zarządza pracą zespołu fryzjerskiego oraz dba o funkcjonowanie salonu, jako firmy. Manager jest wizytówką salonu: ma kontakt z klientami i dostawcami. Zarządzający ustala grafik pracy fryzjerów, rozdziela zadania, troszczy się o rozwój swoich pracowników, np. planuje szkolenia. Jeżeli otrzyma od właściciela takie kompetencje, może także decydować o zarobkach pracowników, premiach czy awansach.

Mówiąc najogólniej: manager dba, aby salon fryzjerski działał sprawnie, miał odpowiedni wizerunek, zdobywał nowych klientów i przede wszystkim zapewniał swoim pracownikom wszystko, czego potrzebują.

Efektywne zarządzenie salonem fryzjerskim − czego oczekiwać od managera?

Organizacja salonu fryzjerskiego i zarządzenie zadaniami pracowników jest tak samo ważne, jak w każdej firmie. Kiedy decydujesz się na zatrudnienie lub wyznaczenie managera salonu, warto zakreślić zakres obowiązków takiej osoby. To, czym zajmuje się manager salonu, jest jednocześnie odpowiedzą na to, jak powinna wyglądać właściwa organizacja salonu fryzjerskiego.

Obowiązki managera salonu fryzjerskiego można podzielić na 4 obszary:

  • zarządzenie zespołem,
  • kontakty z klientem,
  • marketing i sprzedaż,
  • logistyka i zaopatrzenie.

Przejdźmy jednak do szczegółów i odkryjmy karty: co kryje się pod tymi ogólnikowymi pojęciami?

1. Zarządzenie zespołem

Manager to osoba, do której pracownik zawsze zgłosić może się z każdym, nawet najmniejszym problemem. Zadaniem kierownika jest nie tylko układanie grafiku czy decydowanie o urlopach. Jest on przede wszystkim rozjemcą, przewodnikiem i wsparciem dla pracownika. Manager to osoba, która wymaga, ale i osoba, od której wiele się wymaga.

Manager salonu fryzjerskiego powinien dbać o dobrobyt pracowników i ich rozwój. Dobrą praktyką jest to, żeby planował swoich pracownikom udział w szkoleniach, pokazach czy branżowych wydarzeniach. Manager powinien dbać także o takie sprawy jak premiowanie pracowników, awanse czy podwyżki.

Z drugiej strony kierownik wyznacza zakres obowiązków danego stanowiska i określa, jakie standardy powinny być spełniane. Dba też, żeby były one przestrzegane. Manager powinien pracować na celach, które wraz z danym pracownikiem wyznacza. Odpowiedzialny jest za realizację celów długo- i krótkoterminowych. W razie konfliktów pełni rolę arbitra i bezstronnie rozstrzyga spór.

Manager salonu prowadzi także rekrutację nowych pracowników, o ile zachodzi taka potrzeba.

2. Kontakty z klientem

Jak wspomnieliśmy na początku, manager jest wizytówką salonu. Ma on kontakt z klientem (o tym, jak rozkochać w sobie klientów pisaliśmy tutaj), ale także dba o to, jak przebiega realizacja całej usługi. Manager powinien mieć wizję i dokładnie wyznaczyć standardy obsługi, od tego, w jaki sposób klient jest witany w progu salonu przez to, jak wyglądać powinna konsultacja na fotelu, po formę uiszczania płatności.

Manager odpowiada także za wprowadzenie systemów zarządzania historią klienta, w tym także włączeniem możliwości umawiania się na wizyty przez Internet. Kierownik rozwiązuje problemy związane z reklamacjami usługi czy niezadowolonym klientami. Zawsze w sposób kulturalny i z korzyścią dla salonu.

3. Marketing i sprzedaż

Jeżeli właściciel pozostawia managerowi wolną rękę, manager odpowiedzialny jest za kreowanie wizerunku salonu − odpowiada za wystrój wnętrza, stroje pracowników, sprzęt etc. (wiąże się to też z działką logistyki i zaopatrzenia). Może on decydować o planach marketingowych, kanałach promocji i przeznaczanych na to środkach. Współcześnie to manager zarządza mediami społecznościowym salonu (o sile takich mediów jak Instagram pisaliśmy m.in. w tym artykule). Oczywiście, kiedy uważa to za najbardziej opłacalną opcję, może do współpracy zatrudnić agencję reklamową, social media specjalistę czy kreatora contentu. Manager powinien odpowiadać za obecność firmy w Internecie, pozyskiwanie nowych klientów i lokalizowanie tych obecnych.

4. Logistyka i zaopatrzenie

Na koniec warto wspomnieć także o tym, że dobry manager kontroluje stan zaopatrzenia salonu. To on ma kontakty z kontrahentami i dostawcami. Negocjuje i podpisuje umowy w imieniu firmy.

Zwróć też uwagę, że manager to nie zawsze człowiek orkiestra, ale przede wszystkim kontaktowych organizator. Jeżeli czuje taką potrzebę, może delegować konkretne zadania innym pracownikom, np. sprawdzanie stanów zaopatrzeniowych. Ważne jest jednak, żeby ułatwiał pracę stylistom, a nie nakładał na nich dodatkowych obowiązków.

Dobry manager salonu fryzjerskiego − jakie cechy powinien mieć?

Skoro już wiesz, czym powinien zajmować się dobry manager salonu fryzjerskiego, czas wyznaczyć cechy osobowości kandydata na to stanowisko.

Manager salonu fryzjerskiego powinien być:

  • komunikatywny − powinien umieć rozmawiać zarówno z pracownikami, klientami, jak i dostawcami,
  • asertywny, opanowany − ma pełnić funkcję przełożonego i rozjemcy przy konfliktach, powinien stanowić autorytet,
  • kreatywny − odpowiedzialny jest za wizerunek salonu w realu i w sieci,
  • dobrze zorganizowany − odpowiada za czas swojej pracy, ale i pracy swoich pracowników i klientów,
  • przedsiębiorczy − nastawiony na sprzedaż usług, inwestycję w pracowników i negocjowanie korzystnych umów z kontrahentami.

Manager z zewnątrz czy zaufany pracownik?

Tak naprawdę, do tego zagadnienia warto podejść pragmatycznie. Czy czytając ten tekst, przychodzi Ci od razu do głowy, kto z Twoich pracowników mógłby pełnić funkcję managera salonu? Jeżeli tak, prawdopodobnie masz w swojej załodze talent, który warto rozwinąć. Uważaj jednak na pewną pułapkę. Awansując jednego z pracowników, zmieniasz dynamikę pracy zespołu. Nagle kolega czy koleżanka z pracy, stanie się dla pozostałych stylistów przełożonym. Sytuacja ta może być niekomfortowa zarówno dla nowego managera, jak i pozostałych osób. Dlatego na awans zdecyduj się, po dogłębnej obserwacji tego, jak na co dzień funkcjonuje Twój zakład. Jeżeli w salonie jest osoba, do której inni udają się po pomoc, służy radą, jest zaradna, samodzielnie przejmuje inicjatywę, jest kreatywna i proaktywna − to masz dużą szansę, że eksperyment z awansem zakończy się powodzeniem.

Za takim rozwiązaniem przemawia m.in. to, że taki pracownik zna Twoją firmę i wie, jakie ma możliwości, a jakie słabe strony. Do tego podwyżka i nowe, wyższe stanowisko zlojalizują taką osobę. Awans kogoś wewnątrz struktury może podnieść morale całego zespołu − w ten sposób jako szef pokażesz, że progres i rozwój w Twoim salonie jest możliwy.

A kiedy zatrudnić osobę z zewnątrz? Kiedy czujesz, że zespół potrzebuje przewodnika. Nowy szef w salonie od nowa będzie układał relację z pracownikami, co jest pozytywnym zjawiskiem. Wejdzie do struktury z nową, otwartą i świeżą głową, a także własnymi doświadczeniami, które nabył w poprzednich pracach. Wada tego rozwiązania? Zespół może czuć się demotywowany tym, że zamiast zainwestować w rozwój swoich pracowników, wolisz zatrudnić nową osobę. W takiej sytuacji warto przekonać swoich pracowników, że nowy manager jest właśnie inwestycją w ich czas pracy, odciążeniem ich od obowiązków organizacyjnych, a także osobom, której głównym zadaniem jest dbanie o stylistów, a nie patrzenie im na ręce.

CHECK LISTA!

Kiedy wybierasz dobrego managera upewnij się, że:

  • w zakresie jego obowiązków znajduje się odpowiadanie za zarządzenie zespołem, kontakty z klientami, marketing i wizerunek salonu oraz zaopatrzenie i logistykę,
  • osoba ta jest dobrze zorganizowana i komunikatywna,
  • będzie pasować do wizji salonu, jaki chcesz prowadzić,
  • jest pełna pasji i zaangażowania i poświęca się swojej pracy,
  • szanuje swój czas pracy, pracowników oraz klientów,
  • jest niekonfliktowa i odporna na stres.

Komentarze:

Dobry manager salonu fryzjerskiego – jak efektywnie zarządzać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *