Najlepszy fryzjer – czy to o Tobie? Zostań mistrzem w swoim fachu!

Co to właściwie znaczy „najlepszy fryzjer”? Czy istnieje zestaw obiektywnych cech, który sprawi, że będziesz mistrzem w swoim fachu? Kreatywna praca stylisty fryzur niestety zawsze będzie subiektywnie oceniania przez klientów. Są jednak specjaliści, którzy potrafią podbić serca większości z nich i prowadzić znakomicie prosperujące salony. Jak to robią? Sprawdź, czym charakteryzują się najlepsi fryzjerzy.

Co to znaczy „najlepszy fryzjer”?

Z badania przeprowadzonego w czerwcu 2019 roku przez Powell i JBS Goldwell, aż 95% Polek chodzi do fryzjera – a 2/3 z nich woli oddać się w ręce prawdziwego specjalisty, niż zawierzyć los swoich włosów mniej wykwalifikowanemu personelowi. Z czego to wynika? Według badania fryzjer musi cieszyć się dużym zaufaniem. Kiedy już raz je zdobędzie, klientki będą wracać do niego przez lata. 

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zadowolenie klienta z usług fryzjerskich opiera się nie tylko na tym, jak radzi sobie techniczne z farbowaniem, strzyżeniem czy czesaniem, ale także na umiejętnościach interpersonalnych. Najważniejsze więc jest zrozumienie potrzeby klienta. Bez tego nawet najlepiej wykonana usługa nie spotka się z akceptacją klienta, o to właśnie w tym fachu idzie – o satysfakcję konsumencką.

Jaki jest więc „najlepszy fryzjer”? To osoba, która doskonale porusza się w technikach fryzjerskich, które oferuje, potrafi przekonać do nich klienta, wysłuchać jego potrzeb i przede wszystkim spełnić jego oczekiwania. Dobrzy fryzjerzy to mistrzowie w swoim fachu, ale także sprawni „psychologowie”, którzy potrafią zrozumieć osobę siedzącą na fotelu, rozmawiać z nią i sprawić, że z salonu wyjdzie z podniesioną samooceną i pozytywnym nastawieniem do dokonanej zmiany.  

mistrz fryzjerstwa

Mistrzowie fryzjerstwa − 7 cech, które ich wyróżnia

1. Mistrzowie fryzjerstwa to dobrzy rozmówcy

Doskonała technika strzyżenia czy koloryzacji nie wystarczy, żeby podbić serce klienta. Najważniejsza jest zdolność komunikacji. Cóż bowiem po tym, że potrafisz doskonale wykonać koloryzację najmodniejszego blondu, jeżeli nie był to kolor, którego oczekiwał klient i wyraźnie dawał Ci to do zrozumienia?

Dlatego właśnie dobrze przeprowadzona rozmowa z klientem przed wykonaniem usługi to połowa sukcesu. Poświęć na to czas, dobrze przedstaw swoje propozycje, pokaż długości cięcia, wyjaśnij, dlaczego proponujesz właśnie taki kształt fryzury do takich rysów twarzy, co przemawia za takim czy innym odcieniem włosów. Kulturalnie i w wyważony sposób (nie urażając klienta) opisz kondycję jego włosów i wytłumacz, jakiego efektu nie jesteś w stanie uzyskać na jego włosach. 

I najważniejsze, słuchaj tego, co sądzi o Twoich propozycjach klient. Upewnij się, że przed przystąpieniem do pracy dobrze się zrozumieliście − lepiej powtórzyć się dwa razy, niż pracować na domysłach. Jeżeli klient przychodzi z niesprecyzowaną wizją, staraj się mu pomóc. Pracuj na obrazach − trudno w końcu słowami opisać dokładnie kolor czy kształt fryzury. 

najlepsi fryzjerzy

2. Najlepsi fryzjerzy odradzą koloryzację, która zniszczy włosy

Mistrzowie w swoim fachu zawsze najpierw dokonują analizy materiału, z którym przyszło im pracować. Dopiero po określeniu stanu włosów, jesteś w stanie określić, czy oczekiwanie klienta może zostać spełnione. Żeby zobaczyć, jak włosy zachowują się naturalnie, warto zmoczyć pasmo włosów. Cała prawda o włosach zostanie obnażona.

Jeżeli Twoja klientka zażyczy sobie koloryzację, która może nie wyjść lub zniszczyć jej włosy, zdecydowanie lepiej odradzić jej takie rozwiązanie. Przedstaw argumentację, dlaczego dana usługa nie może zostać wykonana i jakiego efektu realnie można się spodziewać. Najlepsi fryzjerzy rzadko popełniają błędy. Nie dlatego, że potrafią czynić na włosach cuda, ale wiedzą, kiedy pożądany efekt może być osiągnięty, a kiedy życzenie klienta jest niewykonalne. 

3. Mistrzowska technika strzyżenia

To, co wyróżnia mistrzów fryzjerstwa, to doskonała technika strzyżenia. Jego podstawą jest właściwe wykonanie podziałów. Nie muszą być one skomplikowane − prosty podział na sekcje da Ci pełne pole do realizacji planu na fryzurę. Mistrzowie fryzjerstwa wykonują podziały niesamowicie precyzyjnie. I to właśnie przywiązywanie wagi do szczegółów wyróżnia tych najlepszych.

Co więcej, dobry fryzjer dobiera technikę strzyżenia do struktury włosa. Np. włosy suche nie powinny być punktowo nacinane czy strzępione, aby nie spotęgować efektu puszenia. 

Mistrzowie strzyżenia polegają na klasycznych narzędziach, a więc grzebieniu i nożyczkach. Cięcie brzytwą czy maszynką może okazać się nieprecyzyjne i chaotyczne. Profesjonalista będzie pracował na włosach klienta bardzo dokładnie, powoli i spokojnie. Jego ruchy powinny być delikatne i opanowane. 

najlepszy fryzjer, strzyżenie

4. Mistrzowie strzyżenia pracują na profesjonalnych kosmetykach

Najlepszy fryzjer pracować będzie tylko i wyłącznie na profesjonalnych kosmetykach. Rozpoznaj więc rynek i nawiąż strategiczną współpracę z producentem. Nie bój się nowych rozwiązań i bądź na bieżąco z ofertą marki, którą umieszczasz w swoim salonie. 

Praca na najlepszych kosmetykach pomoże Ci nie tylko uzyskiwać optymalne efekty, ale także uzyskiwać profity ze sprzedaży detalicznej kosmetyków swoim klientom, którzy będą kontynuować pielęgnację włosów w domu. 

Dobrego fryzjera można rozpoznać także po tym, że oferuje swoim klientom zabiegi pielęgnacyjne, które pomogą w odbudowaniu kondycji włosów. Takim zabiegiem jest np. rekonstrukcja K-PAK JOICO (w tym artykule przeczytasz więcej na jej temat). 

5. Najlepsi fryzjerzy nigdy nie przestają się szkolić

Ważne jest, żeby fryzjer nigdy nie osiadł na laurach! Nawet najwięksi mistrzowie często biorą udział w profesjonalnych szkoleniach i doskonalą swoje umiejętności. Odświeżaj swoje techniki koloryzacji czy strzyżenia. Pamiętaj, że na rynku wciąż pojawiają się nowe produkty, a Twoi klienci czekają na innowacyjne rozwiązania w pielęgnacji włosów. Zaskakuj swoich klientów nową ofertą i prezentuj wciąż zdobywane doświadczenie. 

6. Najlepszy fryzjer? Jak Cię widzą tak Cię piszą!

Fryzjer to zawód związany jest z estetyką. Nic więc dziwnego, że klienci będą powierzchownie oceniać Twój profesjonalizm na podstawie Twojego wyglądu (w szczególności wyglądu Twoich włosów), Twojej załogi i samego salonu. Czystość to absolutna podstawa! Salon powinien być na bieżąco sprzątany. Nie pozwalaj sobie na nieposprzątane włosy, fartuchy czy myjki zachlapane farbą, półki z produktami pokryte kurzem. Twój klient długi czas spędza w fotelu rozglądając się dookoła, a jego oko jest w stanie dostrzec wszystko! Uczulaj więc na to swój zespół i ucz go czystości. 

Kolejna sprawa to aparycja fryzjerów. Klient będzie oceniał Twój profesjonalizm i umiejętności na podstawie fryzury Twojej i Twoich pracowników. Warto więc zafundować swoim pracownikom regularne strzyżenie i koloryzację, aby byli oni chodzącą reklamą Twoich usług. Niestety, mistrz fryzjerstwa nie może pozwolić sobie na bad hair day (tu radzimy jak poradzić sobie ze „złym dniem włosów” – i to bez konieczności zakładania czapki). 

najlepszy fryzjer

6. Pozytywne nastawienie i prokonsumencka postawa

Choć to błahe stwierdzenie, pozytywne nastawienie w pracy, uśmiech i uprzejmość będą świadczyły o Twoim profesjonalizmie. Pamiętaj, że wizyta u fryzjera to dla klientów, szczególnie kobiet ma być przyjemnością, rozrywką i miło spędzonym czasem. Dbaj więc o swojego klienta od samego wejścia − wyjdź do niego, przywitaj się i okaż zainteresowanie. Jeżeli zdarzy się, że pani lub pan muszą chwilę zaczekać na usługę, niech osoba z recepcji wskaże miejsce, gdzie możesz poczekać, zaproponuje coś do picia, wskaże ciekawe czasopisma czy inną formę urozmaicenia tego czasu.

Zatroszcz się o samopoczucie osoby, która siada na Twoim fotelu. Zapytaj, jak minął jej dzień i co jakiś czasu upewnij się, że czuje się komfortowo podczas świadczonej usługi. Co bardzo istotne, profesjonalny fryzjer opowiada klientowi o wykonywanej usłudze: mów więc na jakim etapie jesteście, jakie kosmetyki do pielęgnacji nakładasz na włosy, jakie mają działanie. To także świetny moment sprzedażowy. Opowiedz o odżywce, którą nakładasz, a zobaczysz, że po usłudze klient zapyta o możliwość kupienia produktu do kontynuacji pielęgnacji w domu. 

mistrzowie fryzjerstwa

Najlepsi w swoim fachu! Fryzjerzy na medal

Jak rozpoznać mistrza fryzjerstwa? Po tym, że potrafi rozmawiać z klientem i nienagannie wykonuje swoją pracę. Żeby budować swój profesjonalny wizerunek, zadbaj o wygląd swój, swojego zespołu i estetykę samego salonu. Bądź na bieżąco z ofertą profesjonalnych kosmetyków do włosów i nie spoczywaj na laurach − nawet najwięksi mistrzowie nieustająco się szkolą. Tylko tak osiągniesz status gwiazdy fryzjerstwa, a Twój kalendarz będzie wypełniony na kilka najbliższych miesięcy naprzód. 

Komentarze:

Najlepszy fryzjer – czy to o Tobie? Zostań mistrzem w swoim fachu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *