Wytyczne dla salonów fryzjerskich: dezynfekcja w czasie pandemii i nie tylko

W pandemicznej rzeczywistości zmieniły się zasady dezynfekcji w salonie fryzjerskim. Ostry reżim sanitarny sprawił, że codzienne czynności fryzjerskie odbywają się w specjalnych warunkach higienicznych. Jak powinna wyglądać dezynfekcja i sterylizacja w salonie fryzjerskim?

Salony fryzjerskie w pandemii

Pandemia koronawirusa SARS-COV-2 dosłownie wywróciła porządek świata do góry nogami. Proste codzienne zachowania, takie jak podanie ręki drugiej osobie, poczęstowanie kawą w salonie lub prośba o poczekanie na swoją kolej w wyznaczonym kąciku w salonie są dziś sprzeczne z zaostrzonym reżimem sanitarnym. Cały świat liczy na powrót do normalności, kiedy w końcu będziemy mogli zdjąć maski i znów spotkać się z klientami twarzą w twarz.

Podczas pierwszej fali pandemii, wiosną 2020 roku, salony fryzjerskie oraz kosmetyczne pozbawione były możliwości zarobkowania. Branża beauty została zamknięta, ponieważ kontakt z salonach narażał pracowników oraz klientów na zakażenie groźnym wirusem. Na szczęście salony usług kosmetycznych i fryzjerskich ponownie otwarto w maju 2020.

Choć ponura wizja ponownego zamknięcia podczas narodowego lockdownu przy drugiej zimowej fali pandemii spędzała sen z oczu właścicielom salonów fryzjerskich, do najgorszego nie doszło. Dziś mogą one jednak funkcjonować wyłącznie w zaostrzonym reżimie sanitarnym. Jakim? Wytyczne sanepidu dla salonu fryzjerskiego znajdziesz poniżej.

Wytyczne dla salonów fryzjerskich GIS w czasie pandemii SARS-COV-2

Zarządzenia dotyczące tego, jak może funkcjonować salon fryzjerski, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-COV-2, są dość jasne. To nie tylko dezynfekcja narzędzi fryzjerskich, ale także protokół kontaktu z klientami i używanie środków ochrony osobistej podczas wykonywania usługi. Żeby łatwiej było przygotować salon na wizytę klienta w czasie pandemii, wytyczne GIS zostały podzielone na 4 kategorie.

1. Bezpieczeństwo pracowników w salonie

A. Co należy wykonać przed przyjściem klienta?

  • Pomiar temperatury u pracowników: GIS zaleca, aby codziennie, za zgodą pracowników, mierzyć im temperaturę po przyjściu do pracy.
  • Wywiad z pracownikiem na temat objawów i kontaktów z zakażonymi: Przed rozpoczęciem pracy, każdego dnia możesz przeprowadzać z pracownikami wywiad i pytać ich o ewentualne występowanie objawów, takich jak kaszel, duszności, katar, podwyższona temperatura ciała, ogólne osłabienia, a także o kontakty z osobami na kwarantannie lub zakażonymi wirusem.
  • Świadczenie usług w salonie: Zaleca się, żeby usługi były wykonywanie stacjonarnie, w salonie.
  • Planowanie wizyt i pracy: Wszystkie wizyty klientów, a także wszelkie kontakty z dostawcami czy innymi podmiotami powinny być z góry planowane. Zaleca się, żeby salony przeszły na tzw. system planowania pracy.
  • Wyłączenie z użytku poczekalni: Wszystkie wizyty w salonie powinny być umawiane z klientami za pomocą środków zdalnych, czyli przez aplikacje do umawiania wizyt, mailowo, telefonicznie lub przez media społecznościowe.
  • System potwierdzania wizyt: Dzień przed wizytą skontaktuj się klientem, aby potwierdził wizytę w salonie.
  • Obowiązek informowania klienta, w jakich okolicznościach musi odwołać wizytę: Przed przyjściem do salonu, klient powinien być poinformowany w jakich okolicznościach nie powinien pojawiać się w salonie, czyli jeżeli:
    • ma objawy choroby zakaźnej,
    • jest na kwarantannie lub w izolacji,
    • mieszka z osobą na kwarantannie lub przebywa z izolacji,
    • miał kontakt z osobą podejrzaną na o zakażenie koronawirusem lub przebywa na kwarantannie lub w izolacji.
  • Obowiązek informowania klienta o zasadach bezpieczeństwa wprowadzonych przez salon: Przy potwierdzaniu wizyty z klientem należy go poinformować o obowiązku zabrania maseczki, niewyciąganiu telefonu podczas wizyty oraz ewentualnie rękawiczek jednorazowych.
  • Opcjonalne zapewnienie klientowi maski ochronnej: Przygotuj się także na nieprzygotowanych klientów − możesz zapewnić im odpłatnie lub nieodpłatnie maseczkę ochroną, jeżeli nie przyniósł własnej.
  • Dezynfekcja rąk klienta: Przed przystąpieniem do wykonywania usługi, zaraz po przyjściu, klient powinien zdezynfekować dłonie. Możesz udostępnić mu możliwość umycia dłoni mydłem lub oczyszczenia rąk płynem do dezynfekcji.
  • Tryb zmianowy pracy w salonie: GIS zaleca ułożenie grafika w trybie zmianowym. W ten sposób ograniczasz kontakt pracowników.
  • Zaleca się utworzenie nowych stanowisk pracy i pozostawienie jednego wolnego stanowiska między klientami: Chodzi o zwiększenie dystansu społecznego. Jeżeli nie masz możliwości zapewniania min. 1,5 m między stanowiskami pracy, zainstaluj ekrany ochronne, które również powinny być dezynfekowane. Ścianki czy ekrany powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrza, np. plexi.
  • Wydziel przestrzeń na odzież wierzchnią dla klientów: Jeżeli w salonie jest więcej niż jedna osoba, kurtki tych osób nie powinny się ze sobą stykać.
  • Usuń z salony zbędne ozdoby czy gazety i foldery: Usuń sztuczne kwiaty czy inne niepotrzebne elementy wystroju, a także gazety i foldery fryzjerskie, aby nie zbierały na sobie zarazków.
  • Dezynfekuj długopisy: W przypadku kiedy klient musi podpisać zgodę, zapewnij mu czyste i zdezynfekowane długopisy. Umieść 2 pojemniki, podpisane „brudne” i „czyste”, aby nie mieszać przyrządów zdezynfekowanych z dotykanymi.
  • Zaplanuj dłuższe przerwy: Do grafika pracy wpisz dłuższe przerwy, aby przewietrzyć lokal, dobrze go sprzątać i zdezynfekować. Pamiętaj, żeby do czasu pracy z klientem doliczyć czas na dezynfekcję.

B. Jak zachować się podczas wizyty klienta?

  • Jeżeli klient pojawi się za wcześniej, poproś go o poczekanie na zewnątrz.
  • Usługę fryzjer wykonuje w rękawiczkach jednorazowych.
  • Fryzjer oraz pracownicy salonu powinni zasłaniać usta i nos (najlepiej maseczką). Jeżeli wymaga tego zabieg specjalista powinien mieć także gogle lub przyłbicę.
  • W salonie powinny być wykorzystywane ręczniki jednorazowe.
  • Po każdym kliencie należy wymienić ręczniki i podkłady, a jeżeli są one wielokrotnego użytku − wyprać w przynajmniej 60 stopniach C z użyciem detergentu.
  • Klient powinien być osłonięty peleryną jednorazową lub zdezynfekowaną wielorazową (wypraną w min. 60 stopniach C z użyciem detergentu).
  • Zarówno obsługa, jak i klienci nie powinni korzystać z telefonów komórkowych podczas wykonywania usługi.
  • Upewnij się, że klienci są oddaleni od siebie o min. 1,5 m. Obsługa powinna zachowywać taki dystans społeczny od klienta oraz między sobą. Wyjątek stanowi sytuacja, w której wykonywana jest usługa.
  • Unikaj niekoniecznego kontaktu fizycznego, np. podawania dłoni, uścisków czy pocałunków, tak z klientami, jaki pomiędzy pracownikami.
  • Klient nie powinien zdejmować maseczki, chyba że wymaga tego usługa.
  • Nie podawaj kawy, herbaty czy innych napojów klientom.
  • Zachęcaj do wykonywania płatności bezgotówkowych.
  • Jeżeli sprzedajesz kosmetyki zachowaj czyste półki, poproś klientów o niedotykanie produktów.

C. Jak wykonywać usługę?

  • Fryzjer wykonuje pracę za plecami klienta.
  • Jeden specjalista może pracować jednocześnie przy 2 klientach − kiedy jedna osoba ma nałożoną farbę, specjalista może w czasie przerwy obsłużyć inną osobę.
  • Do czasu pracy z klientem dolicz czas na dezynfekcję.
  • Podczas pracy ogranicz rozmowy z personelem i klientem do minimum.
  • Kiedy klient zmienia miejsce, np. z fotela na myjkę, umyj siedzenie płynem do dezynfekcji i ręcznikiem jednorazowym.

D. Jak wygląda dezynfekcja w salonie fryzjerskim po zakończonej usłudze?

  • Po każdym kliencie pracownik powinien zdjąć rękawiczki i wyrzucić je do zamkniętego kosza. Następnie należy umyć, osuszyć i zdezynfekować dłonie.
  • Należy zdezynfekować powierzchnie, z którymi klient miał kontakt za pomocą płynu do dezynfekcji. Dotyczy to blatów, klamek, uchwytów, poręcze, oparcia foteli i krzeseł.
  • Zanim przyjmiesz kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymaga tego dany środek do dezynfekcji.
  • Po każdym kliencie dobrze jest przewietrzyć pomieszczenie.

2. Bezpieczeństwo klientów w salonie

Żeby zachować bezpieczeństwo pracowników i klientów podczas wykonywania usługi, stosuj się do poniższych zaleceń:

  • Myj dłonie tak często, jak wymaga tego sytuacja. GIS zaleca dezynfekcję dłoni:
    • Po dotknięciu karty kredytowej lub pieniędzy.
    • Przed i po dotykaniu ust i nosa.
    • Przed i po pracy z klientem.
    • Po kontakcie z wydzieliną w czasie kichania lub czyszczenia nosa.
    • Przed i po skorzystaniu z toalety.
    • Przed wyjściem z pomieszczenia socjalnego.
    • Przed i po posiłku.
  • Pamiętaj, żeby rękawiczki nie zastępują obowiązku mycia dłoni.
  • Zaleca się dezynfekcję dłoni na oczach klienta, aby zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i świadomość, że dokładasz starań do higieny.
  • Rozmieść stacje do dezynfekcji dłoni dla klientów w różnych częściach salonu, żeby mieli do niej możliwie szeroki dostęp.
  • Używaj odzieży roboczej, która powinna być prana codziennie.
  • Kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa w salonie jest dezynfekcja Twojego sprzętu fryzjerskiego po każdym kliencie. Pomoże Ci w tym płyn do dezynfekcji narzędzi fryzjerskich lub sterylizacja fryzjerska.
  • Przy używaniu odżywek, masek, farb czy innych produktów w salonie staraj się używać jednorazowych aplikatorów, tubek czy misek.
  • Po każdym kliencie należy zdezynfekować umywalkę i siedzenie.
  • Salon powinien być sprzątany i myty przynajmniej 2 razy dziennie za pomocą wody z detergentem.
  • Nie używaj w salonie suszarek nadmuchowych
  • Zapewnij klientom ręczniki jednorazowe w toaletach.
  • Recepcja powinna być stale dezynfekowana w części, w której styka się z nią klient. Nie ma konieczności dezynfekcji klawiatury komputera czy telefonu, jeżeli korzysta z niej cały czas jedna osoba.
  • Po wykonaniu płatności bezgotówkowej zdezynfekuj terminal.

3. Procedury zapobiegawcze, czyli podejrzenie koronawirusa u pracowników

Aby zatrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-COV-2 i nie narazić się na zamknięcie salonu z powodu wystąpienia przypadku choroby w Twoim zespole, warto wprowadzić zasady prewencyjne. GIS zaleca, aby:

  • Poinstruować pracowników, by na bieżąco informowali o swoim stanie zdrowia, a w razie niepokojących objawów choroby zakaźnej nie przychodzili do pracy, zostali w domu i telefonicznie skontaktowali się z sanepidem lub lekarzem pierwszego kontaktu.
  • W przypadku zaobserwowania niepokojących objawów u pracownika w miejscu pracy, odsunąć go od stanowiska i odesłać go do domu transportem prywatnym lub sanitarnym. Zanim przyjedzie transport, odizoluj pracownika od innych osób − umieść go w oddzielnym pomieszczeniu, a jeżeli takie nie istnieje, wyznacz przestrzeń, w której będzie oddalony od innych osób o przynajmniej 1,5 m.
  • Zminimalizować i wyznaczyć przestrzeń, po której będzie poruszał się klient. Najlepiej niech nie przemieszcza się samodzielnie po salonie.

4. Podejrzenie koronawirusa u klienta

Może też zaistnieć przypadek, że klient, który trafił do Ciebie na fotel ma niepokojące objawy choroby zakaźnej lub też osoba, która była u Ciebie w salonie poinformowała Cię o swoim zakażeniu. W takim przypadku zachowaj spokój.

Najważniejsze jest przygotowanie listy osób i pracowników, którzy przebywali w tym samym czasie w salonie i mogli mieć kontakt z zakażoną osobą. Ustalić Ci to pomoże prowadzony terminarz i grafik. Następnie postępuj zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS, które możesz śledzić na stronie rządowej. Wytyczne dotyczące procedury w razie kontaktu z zarażonym dynamicznie się zmieniają. Niestety, nie zawsze GIS zareaguje prawidłowo. Aby zminimalizować ryzyko transmisji choroby, poinformuj wszystkie osoby, które mogły mieć kontakt z zakażonym.

Bezpieczeństwo i zasady dezynfekcji w salonie fryzjerskim w czasie pandemii − o czym pamiętać?

Jak widzisz wytyczne dotyczące zachowania zasad bezpieczeństwa GIS są dość szczegółowe, lecz nie odkrywcze. Najważniejsze jest zachowanie odpowiedniego dystansu społecznego, zakrywanie nosa, ust, a w razie konieczności także oczu, stosowanie jednorazowych akcesoriów i sterylizacja narzędzi fryzjerskich.  

Zanim otworzysz salon w pandemicznej rzeczywistości, przygotuj checklistę, która pomoże Ci wdrożyć nowe procedury.

  • Stwórz zasady pracy w obostrzonym reżimie sanitarnym (wykonuj pomiar temperatury u pracowników, codziennie przeprowadzaj wywiad na temat stanu zdrowia, przeszkól o konieczności informowania o potencjalnych kontaktach z osobami chorymi lub na kwarantannie).
  • Umawiaj klientów za pośrednictwem telefonu, maila, mediów społecznościowych lub specjalnego systemu.
  • Umawiaj klientów w odpowiednim odstępie czasowym − w poczekalni nie powinny przebywać osoby oczekujące na usługę.
  • Potwierdzaj wizyty w salonie i informuj klienta o panujących obostrzeniach.
  • Dla bezpieczeństwa, przygotuj formularz, w którym klient potwierdzi, że nie miał kontaktu z osobą chorą na COVID-19 lub zakażoną koronawirusem, przebywającą na kwarantannie lub w izolacji, a także sam nie jest osobą chorą, przebywającą na kwarantannie lub w izolacji.
  • Zachowuj odstęp między osobami przebywającymi w salonie min. 1,5 m.
  • Używaj środków ochrony osobistej (masek, rękawiczek, przyłbic czy gogli) i dezynfekuj dłonie tak często, jak wymagają tego okoliczności.
  • Dezynfekuj wszystkie powierzchnie, z którymi zetknął się klient.
  • Skieruj klienta do dezynfekcji rąk.
  • Dezynfekuj narzędzia fryzjerskie po każdym kliencie.
  • Wietrz pomieszczenie.
  • Sprzątaj salon min. 2 razy dziennie.
  • Korzystaj z płatności bezgotówkowych.

Komentarze:

Wytyczne dla salonów fryzjerskich: dezynfekcja w czasie pandemii i nie tylko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *