Jak prowadzić fanpage’a firmowego? Facebook dla salonu fryzjerskiego

Jak prowadzić fanpage dla salonu fryzjerskiego? Dziś obecność w mediach społecznościowych jest ważniejsza niż posiadanie dedykowanej strony internetowej. Prowadzenie Facebooka firmowego, reklama w sieci społecznościowej, prowadzenie biura obsługi klienta i rezerwacji wizyt przez Messengera − to już nie zabawa, a podstawa prowadzenia biznesu. Poznaj 7 żelaznych zasad, jak prowadzić skuteczny fanpage!

Facebook firmowy dla branży beauty − właściwie po co?

Prowadzenie firmowe Facebooka to dziś konieczność! Ponad 10 lat temu media społecznościowe otworzyły przed milionami przedsiębiorców i usługodawców zupełnie nową platformę reklamową. Chwalenie się efektami pracy w sieci społecznościowej to możliwość darmowej reklamy.

Dlaczego warto założyć swojemu biznesowi profil na Facebooku? Jest ku temu kilka powodów. Po pierwsze, to darmowa strona internetowa, na której zamieścić możesz wszystkie niezbędne informacje o swoim biznesie: godziny otwarcia, zakres usług, oferowane produkty, a także katalog wykonanych do tej pory fryzur i stylizacji. Po drugie, na Facebooku odnajdziesz swoich klientów − w sieci społecznościowej masz znacznie większe szanse na „przedstawienie się” swojemu klientowi niż w wynikach wyszukiwarki. I po trzecie, przez prywatne wiadomości na Facebooku łatwo i szybko możesz komunikować się ze swoimi klientami. Pozwoli Ci to na prowadzenie zapisów na wizyty w salonie przez sieć społecznościową.

A uwaga! Coraz więcej osób woli kontaktować się punktami usługowymi przez czat, niż dzwonić lub umawiać się mailowo!

Reklama na Facebooku dla Twojego salonu

Co więcej, Facebook udostępnia Ci także opcję płatnego promowania swoich treści na samym Facebooku, w Messengerze, na Instagramie oraz wielu innych platformach partnerskich. A każdą z nich uruchomić możesz dosłownie kilkoma kliknięciami. Przy płatnej reklamie bardzo precyzyjnie określić możesz swoją grupę docelową, a więc potencjalnych klientów. W jaki sposób? Możesz określić ich zainteresowania, wiek, to gdzie się znajdują lub gdzie mieszkają, a nawet… czy planują w najbliższym czasie ślub! O tym, jak przygotować reklamy na Facebooku, opowiemy jednak w szczegółach innym razem. Teraz skupmy się na tzw. działaniach organicznych, czyli po prostu wrzucaniu postów na Facebooka.

Kto powinien prowadzić Facebooka firmowego dla salonu?

Jak widzisz, naprawdę warto poświecić odrobinę czasu lub funduszy na prowadzenie Facebooka firmowego. Pytanie tylko: kogo uczynić odpowiedzialnym za funkcjonowanie i aktualizację fanpage’a? Rozwiązań jest kilka.

Jeżeli masz własny salon, możesz robić to osobiście. W takim wypadku będziesz mieć największą kontrolę nad tym, co pojawia się w sieci. Weź jednak pod uwagę, że nie ogranicza się to jedynie do wrzucania fotek na Facebooka. Do tego dochodzi tzw. moderacja,  a więc odpowiadanie na aktywności czy komentarze użytkowników oraz wiadomości Messengerze.

Innym rozwiązaniem jest wyznaczenie konkretnego pracownika, którego możesz posłać na szkolenie z mediów społecznościowych. Tak Twoja firma nabędzie nowych kompetencji i dowie się, jak wygląda prowadzenie Facebooka czy Instagrama przez profesjonalistów. Wyznaczona osoba będzie odpowiedzialna za regularne przygotowywanie i udostępnianie treści oraz odpowiadanie na reakcje innych facebookowiczów. Warto też rozdzielić funkcję publikacji treści (to zadanie dla części „marketingowej” Twojego teamu) od odpowiadania na wiadomości na Messengerze − to zadanie dla osoby zajmującej się recepcją i umawianiem wizyt. Skrzynka odbiorcza na Facebooku to po prostu nowe biuro obsługi klienta.

Jeżeli uważasz, że Twój zespół nie ma do tego smykałki, możesz zatrudnić wykwalifikowaną osobę, która będzie świadczyć usługę prowadzenia social media z zewnątrz. Może być to freelancer lub wyspecjalizowana agencja reklamowa. Nie myśl jednak, że jest to rozwiązanie całkowicie bez Twojego nakładu pracy. Specjalista SM będzie musiał na bieżąco pozyskiwać od Ciebie materiały video czy zdjęcia z salonu. Możecie umawiać się na tworzenie contentu np. raz na kwartał czy raz na miesiąc. Jednak najlepiej na co dzień dokumentować swoją pracę i zbierać materiał, który następnie możesz udostępnić w sieci.

Diabeł tkwi w szczegółach

Co jeszcze ważne: przy prowadzeniu mediów społecznościowych, jak zaraz się przekonasz, bardzo ważne są umiejętności „audiowizualne”. Nie zawsze potrzebować będziesz do tego zaawansowanego sprzętu. Do zrobienia super zdjęcia, które porwie setki użytkowników, potrzebny jest czasem dobry aparat w telefonie. Poznaj jednak reguły kompozycji zdjęć i ich obróbki, zanim będziesz udostępniać je szerzej w sieci. Zawsze możesz również skorzystać z pomocy fotografa lub przynajmniej fotografika czy grafika, który pomoże Ci edytować stworzony materiał.

Jak prowadzić fanpage na Facebooku w 7 krokach

Najważniejsze jest to, żeby wszystkie swoje działania planować z wyprzedzeniem. Prowadzenie konta firmowego na Facebooku dla Twojego salonu nie powinno odbywać się ad hoc.

Przyjmijmy, że zaczynasz dopiero zaczynasz pracę z Facebookiem. Na jakie elementy zwrócić uwagę?

1. Uzupełnij wszystkie informacje na fanpage’u

Nim opublikujesz stronę na Facebooku, właściwie ją przygotuj. Kiedy będziesz zakładać stronę, wybierz kategorię salon fryzjerski lub salon piękności − to pozwoli algorytmowi Facebooka prezentować Twoje treści odpowiednim użytkownikom.

Zacznij od wypełnienia wszystkim pól w zakładce informacje. W przypadku lokalnego biznesu niezwykle ważne będzie wypisanie adresu i połączenie go z mapą oraz udostępnienie godzin otwarcia salonu. Wpisz także krótki opis, w który pokażesz, w czym się specjalizujesz i jakimi produktami najczęściej pracujesz.

2. Dodaj chwytliwe i oryginalne zdjęcie w tle oraz logo w zdjęciu profilowym

Pamiętaj, że użytkownik sieci społecznościowej konsumuje wzorkiem! Dlatego wstaw dopasowane do wymiaru zdjęcie w tle oraz zdjęcie profilowe. Tym drugim powinno być dobrej jakości logo Twojego salonu. Zdjęcie w tle może prezentować wnętrze salonu lub wykonane stylizacje fryzur. Zwróć uwagę, aby zdjęcie dobrze wyświetlało się zarówno na stronie na komputerze, jak i w telefonie.

3. Stwórz spójną identyfikację graficzną

A skoro już o zdjęciach mowa… zanim przejdziesz do publikowania treści, staraj się stworzyć spójną identyfikację graficzną. To część Twojego brandingu. Brzmi to może zbyt groźnie i skomplikowanie, ale wcale takie nie jest. Chodzi o to, aby zdjęcia czy grafiki pojawiające się na Facebooku zawsze były wykonane według jednego schematu, np. zawierały niewielkie logo lub innym powtarzający się element (np. miejsce na tekst) czy były w konkretnym schemacie kolorystycznym (w programie graficznym określ jeden filtr dla zdjęć). To samo tyczy się materiałów wideo.

Zawsze publikuj zdjęcia w wymiarze rekomendowanym przez Facebooka − wtedy nie będzie ryzyka, że jakiś element został ucięty. Dobrą praktyką jest publikowanie zdjęć pionowych lub przynajmniej kwadratowych − te najlepiej wyświetlają się na telefonie i… zajmują maksymalną powierzchnię na ekranie, przez co ciężej taką treść przeoczyć.

4. Publikuj regularnie w Feedzie i na Story!

Kiedy Twój profil jest już uzupełniony w 100%, czas na pierwszą publikację. Zanim do niej przystąpisz, zaplanuj, jakie treści chcesz udostępniać na Facebooku. W przypadku salonu fryzjerskiego sprawa jest dość oczywista − wykonane metamorfozy koloru, upięcia, strzyżenia − po prostu: efekty Waszej pracy, zarówno w wersji foto, jak i wideo.

Ale to nie wszystko! Mieszaj te elementy z treściami takimi, jak przedstawienie zespołu, kulisy Waszej pracy, zdjęcia wnętrz, a także grafiki z promocjami i ofertą − opowiadaj o swoich usługach i opisuj działanie produktów − czy to w formie filmu wideo, który możesz nakręcić telefonem, czy wpisu ze zdjęciem.

Jeżeli masz stronę internetową, na której prowadzisz bloga, koniecznie udostępniaj tę treść w formie linku. Dziel się swoją twórczością.

Żeby być widocznym w feedzie, a więc w strumieniu (na stronie głównej) użytkownika, musisz pracować nad interaktywnością swojego profilu. Staraj się pobudzać do aktywności swoich użytkowników. Możesz np. zorganizować konkurs z nagrodami. Zrób to jednak zgodnie z zasadami obowiązującymi na Facebooku, ale to już oddzielny, obszerny temat.

Na koniec jeszcze pozostaje Story. To element Facebooka, który wykorzystywany jest od niedawna. Możesz jednak dodawać kilkusekundowe treści, które wyświetlają się użytkownikowi na samej górze jego strony głównej Facebooka czy Messengerze. Treści te dostępne są także po kliknięciu na zdjęcie profilowe na Twoim fanpage’u. To opcja podobna do Instastories. Możesz zadawać klientom pytania, przeprowadzać ankiety etc.

A jak często publikować? To zależy… są różne szkoły. Niektórzy twierdzą, że jak najczęściej, inni ograniczają się do kilku wpisów w miesiącu. Prawda jest jednak taka, że wszystko zależy od jakości postów − im więcej osób pozostawi pod nimi reakcje, komentarz lub udostępni wpis, tym do szerszej grupy odbiorców dotrze. Wyznacz sobie minimum, które jesteś w stanie publikować i stawiaj na dobrze przygotowany content.

5. Odpowiadaj na wiadomości na Messengerze i komentarze pod postami

O tym już pokrótce wspomnieliśmy! Nie ignoruj wiadomości na Facebooku. Użytkownicy uwielbiają korzystać z tej formy komunikacji z firmami − jest szybka, bezpośrednia i mniej formalna. Nie trać jednak głowy! Nie musisz odpisywać na wiadomości po nocach. Wystarczy, że ustawisz w Messengerze zwrotkę (automatyczną odpowiedź), z której osoba do Ciebie pisząca, dowie się, że odpowiedz na wiadomość w godzinach pracy salonu, czyli od X do Z. Bądź zawsze miły i uprzejmy − konfrontacje w mediach społecznościowych nikomu jeszcze nie wyszły na dobre.

Za skrzynkę odbiorczą odpowiedzialna powinna być osoba, która odbiera telefony, umawia wizyty i odbiera maile. Jest najbardziej kompetentna i udzieli precyzyjnej odpowiedzi na pytania użytkowników.

6. Używaj odpowiedniego języka

Staraj się do wpisu zawsze dołączać zdjęcie, wideo lub link, do którego zaczyta się grafika. Wpisy z samym teksem są niżej doceniane przez algorytm Facebooka. Ale! Unikaj także publikowania materiałów graficznych bez wpisania tekstu. Opatrz je zawsze nawet jednozdaniowym komentarzem.

Twój język powinien być skierowany do Twoich odbiorców − jeżeli wykonujesz młodzieżowe, szałowe cięcia możesz pozwolić sobie na więcej luzu i bardziej bezpośrednie zwroty. Inaczej powinno się mówić do starszego grona odbiorców.

Angażuj swoich użytkowników zadając im pytania w treści wpisu i zachęcaj do dzielenia się swoimi opiniami czy materiałami foto czy wideo.

7. Włącz opcję recenzji

Pozwól swoim klientom wystawić Ci 5 gwiazdek! Włącz opcję recenzji i zbieraj dobre opinie. Na każdą odpowiedz, aby utrzymać kontakt z użytkownikami.

Jak prowadzić Facebooka firmy?

Przede wszystkim regularnie i z głową. Włącz prowadzenie mediów społecznościowych w swoją strategię marketingową. Wyznacz osobę odpowiedzialną, za ten element promocji lub zatrudnij marketera z zewnątrz. Prezentuj swoją pracę na Facebooku i utrzymuj kontakt ze swoimi klientami. To najlepsza forma darmowej promocji, jaka istnieje na rynku reklamy!

Jak prowadzić fanpage salonu fryzjerskiego?

  • Wyznacz osobę odpowiedzialną za prowadzenie mediów społecznościowych i tworzenie contentu.
  • Umieść ważne informacje o lokalizacji, godzinach otwarcia, cenach.
  • Stwórz spójną identyfikację graficzną – dodaj zdjęcie w tle i zdjęcie profilowe, obrabiaj zdjęcia przed wrzuceniem ich w sieć, dodawaj wyróżniające elementy graficzne.
  • Publikuj regularnie i oryginalną treść na fanpage’u.
  • Publikuj regularnie ciekawe treści – chwal się swoją pracą i wykonanymi fryzurami.
  • Odpowiadaj na wiadomości na Messengrze i komentarze użytkowników.
  • Ustaw zwrotkę, że będziesz odpowiadać w czasie pracy salonu.
  • Włącz opcje recenzji.
  • Dostosuj język używany na fanpage’u do grupy odbiorców.
  • Przetestuj opcję płatnej reklamy, żeby zwiększyć swoje zasięgi i rozpoznawalność marki.

Czy Twój salon ma już profil na Instagramie? W tym artykule piszemy o tym, jakie zdjęcia pomogą wypromować Twój biznes!

Komentarze:

Jak prowadzić fanpage’a firmowego? Facebook dla salonu fryzjerskiego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *