Otwarcie salonu fryzjerskiego − o tych zasadach MUSISZ pamiętać!

Otwarcie salonu fryzjerskiego do odważny krok w karierze każdego fryzjera. Choć wiąże się z wieloma formalnościami, nie trać głowy. Najważniejszy jest skrupulatny plan działania, a wszystko powinno pójść sprawnie. Dowiedz się, jak założyć salon fryzjerski − oto 7 zasad, o których warto pamiętać przy rozkręcaniu własnego biznesu!

Salon fryzjerski − otwarcie na nowy świat biznesu!

Jeżeli przez lata pracowałeś jako stylista w salonie fryzjerskim i uważasz, że nadszedł czas na pracę pod własną marką, pamiętaj − czeka Cię zupełnie nowa rzeczywistość. Zanim podejmiesz decyzję o odejściu z obecnego miejsca pracy i założysz własny salon, dobrze jest podpatrzyć dobre praktyki swojego obecnego szefa. 

Otworzenie własnego studia fryzur wiąże się nie tylko z większą swobodą i decyzyjnością, ale przede wszystkim z dużą odpowiedzialnością. Nie daj się jednak złamać pod presją czekających na Ciebie dodatkowych obowiązków. Posiadanie własnego salonu może dawać znacznie większe zarobki, a przede wszystkim dużo większą satysfakcję z pracy. 

wielkie otwarcie salonu fryzjerskiego

Otwarcie salonu fryzjerskiego − zasady, o których warto pamiętać!

1. Biznesplan to podstawa

Meta zasadą przed przystąpieniem do otwierania własnego biznesu, i to niezależnie, czy będziesz otwierać salon fryzjerski czy restaurację, jest wykonanie dobrego biznesplanu. To w nim powinny zawierać się wszystkie elementy, o których będziemy wspominać poniżej. 

Każdy dobry biznesplan pomoże Ci oszacować koszt otwarcia salonu fryzjerskiego. Jeżeli Twoje założenia przekraczają Twoje możliwości finansowe, warto zastanowić się nad pożyczką w banku lub dobraniem do spółki współudziałowca. 

Przy budowaniu biznesplanu nie zamykaj oczu na zagrożenia. Na etapie planowania warto przeprowadzić biznesową analizę SWOT (wyznaczenie silnych i słabych stron, które pomogą Ci dostrzec okazje i zagrożenia dla budowanego przez Ciebie salonu fryzjerskiego). 

otwarcie salonu fryzjerskiego

2. Usługi, czyli szansa na wyróżnienie

Zanim zaczniesz szukać lokalizacji, warto określić, w czym jesteś naprawdę dobry i jakie usługi chcesz świadczyć. Czy będzie to tylko strzyżenie, strzyżenie tylko damskie, tylko męskie, czy też strzyżenie z koloryzacją. Warto też pomyśleć nad wprowadzeniem do oferty także specjalistycznych zabiegów pielęgnacyjnych. W salonach JOICO takim zabiegiem jest np. rewolucyjny Zabieg Rekonstrukcji Włosów JOICO K-PAK (w tym artykule możesz dowiedzieć się więcej na jego temat).

Już na tym etapie skup się na swoich najmocniejszych stronach i wyłoń z nich swoje USP (Unique Selling Point), zestaw usług, który wyróżni Cię na tle konkurencji. To pomoże Ci także określić swoją grupę docelową, dzięki czemu lepiej trafisz do potencjalnych klientów. 

To, jakie usługi będziesz świadczyć, pomoże Ci także zobaczyć, ilu pracowników będziesz potrzebować, żeby salon mógł sprawnie i profesjonalnie pracować. 

3. Lokalizacja ma znaczenie – większe niż myślisz

Salon fryzjerski to przede wszystkim biznes lokalny. Dlatego też znalezienie dobrej lokalizacji to duży krok w stronę sukcesu. Zastanów się, czy chcesz być fryzjerem z centrum miasta czy wolisz umiejscowić swój biznes na obrzeżach i skierować usługi do sąsiadów. 

Przed wybraniem lokalu sprawdź, czy w okolicy znajduje się Twoja bezpośrednia konkurencja. Dobrym sąsiedztwem mogą okazać się inne salony usługowe, np. SPA czy nail bar. Przemyśl też kwestię parkingu. 

jak otworzyć salon fryzjerski

4. Założenie działalności gospodarczej

Kiedy wybierzesz już lokalizację, a Twoja wizja zacznie nabierać coraz bardziej realnych kształtów, czas na formalności. Niech nie spędzają Ci one snu z powiek! Pomyśl o tym, że każdy przedsiębiorca musiał przejść przez to samo. 

Na początek ważne jest określenie rodzaju działalności gospodarczej, którą chcesz prowadzić. Czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy może chcesz stworzyć spółkę cywilną wraz ze swoim wspólnikiem. Co ważne, salon fryzjerski nie może prowadzić tzw. spółki partnerskiej. 

Zakładanie działalności gospodarczej w ostatnich latach zostało znacznie uproszczone. Swoją firmę założyć możesz także zdalnie, przez Internet czy nawet listownie w urzędzie gminy. Kolejna kwestia formalna to opodatkowanie. Jako samodzielny przedsiębiorca możesz wybrać jedną z form odprowadzania podatku dochodowego: na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt lub też rozliczenie na podstawie ksiąg podatkowych. Dodatkowo, jako fryzjer musisz odprowadzać podatek VAT. Jednak w niektórych przypadkach będzie obowiązywać Cię zwolnienie z VAT-u, np. jeżeli przychody w ciągu roku nie przekroczą 200 tys. złotych. Warto pamiętać, że salon fryzjerski musi posiadać kasę fiskalną.

Jeżeli przepisy podatkowe i prowadzenie działalności od strony kadrowej będzie Cię przerastać, zawsze możesz skorzystać z usług doświadczonego księgowego. Wielokrotnie zapłacenie specjaliście kilkuset złotych miesięcznie za prowadzenie Twoich spraw i rozliczeń z fiskusem, możesz oszczędzić Ci wiele czasu, a także i w konsekwencji pieniędzy − księgowy sprawnie będzie posługiwał się w gąszczu przepisów, podpowie Ci, z jakich ulg możesz skorzystać, i z pewnością nie raz pomoże uniknąć kary za niedopatrzenia. 

5. Koncepcja wnętrza i wyposażenie

Salon fryzjerski to miejsce, w którym estetyka i czystość odgrywają niezwykle ważną rolę. Dlatego, przy planowaniu budżetu na otwarcie salonu fryzjerskiego, pomyśl o wydatkach na remont i aranżację wnętrz. Chodzi tu nie tylko o dostosowanie pomieszczenia do wymogów sanitarnych, o czym za chwilę, ale przede wszystkim o zapewnieniu doskonałej atmosfery pracy i stworzeniu przestrzeni, w której klient będzie czuł się komfortowo i luksusowo. Przy aranżacji wnętrza pomyśl o swojej grupie docelowej: czy chcesz stworzyć nowoczesny, urbanistyczny lokal przyciągający młodych, odważnych klientów czy może postawisz na klasyczną, butikową elegancję, w której odnajdą się Panie 50+. 

Niezwykle ważne jest także wyposażenie salonu fryzjerskiego w profesjonalny sprzęt, a także zaopatrzyć go w produkty do pielęgnacji. Zastanów się nad wyborem strategicznego partnera i postaw na jedną markę kosmetyków do pielęgnacji − w takich sytuacjach przedstawiciele handlowi mogą zaproponować Ci korzystniejsze ceny za produkty. Zapytaj opiekuna marki JOICO w Twojej okolicy o najlepszą ofertę dla Twojego salonu!


Na wyposażeniu salonu nie warto oszczędzać − w końcu to Twoje codzienne narzędzia pracy. Warto więc wydzielić na to odpowiednią część budżetu w swoim biznesplanie.

6. Wymogi sanitarne

Salon fryzjerski musi również spełniać wymagania sanitarne. Pamiętaj, że lokal powinien mieć wydzielone pomieszczenia:

  • do świadczenia usług,
  • szatnię i poczekalnię,
  • pomieszczenie sanitarno-epidemiologiczne dla klientów,
  • pomieszczenie do przechowywania preparatów fryzjerskich, czystej i brudnej bielizny,
  • miejsce na pojemniki, w których gromadzone są odpady.

I choć wydaje się to skomplikowane, w rzeczywistości wcale tak nie jest

7. Sprawny marketing

Wiesz, już mniej więcej, jak założyć salon fryzjerski. Teraz czas, by dowiedzieli się o tym wszyscy! Już na etapie planowania założenia salonu fryzjerskiego zastanów się na tym, w jaki sposób chcesz opowiedzieć o swoim biznesie światu. 

Reklama w Internecie to dziś potęga. Załóż więc firmę w Google Firma, oznacz swoją lokalizację na mapach Googla, załóż konta na mediach społecznościowych (Facebooku, Instagramie – o prowadzeniu profesjonalnego profilu na tej platformie pisaliśmy tutaj – i Pintereście) i twórz ciekawy content. Zachęcaj klientów do pozostawiania pozytywnych opinii w sieci − to buduje Twoją markę i image. Przeznacz także budżet na płatną promocję w systemie Facebook i Google. 

Zorganizuj także wielkie otwarcie salonu fryzjerskiego! Zaproś na nie znajomych i ich znajomych, zorganizuj pokazy stylizacji fryzur i zaproponuj promocję dla klientów. 

Żeby zbudować bazę stałych klientów, warto pomyśleć o programie lojalnościowym (np. co 10 strzyżenie męskie gratis lub zniżka 10% dla stałych klientów). 

W prowadzeniu biznesu pomoże Ci także dobry system do rezerwacji. Taki software często posiada także karty klientów, które pomogą Ci w ich obsłudze. W systemie widoczne też będą Twoje stany magazynowe, które ułatwią logistyczne zarządzanie biznesem. 

Jak otworzyć salon fryzjerski? Z pomysłem!

Otworzenie własnego salonu fryzjerskiego to odważny i śmiały krok w przyszłość. Nie bój się go wykonać! Choć ilość formalności i nowych obowiązków, które spoczną teraz na Twoich barkach, może przerazić, pamiętaj, że warto. Kluczem do Twojego biznesu będzie dobrze przemyślany biznesplan. Nie bój się także prosić o poradę bardziej doświadczonych specjalistów. 

Często najważniejszy w nowym biznesie jest pomysł: na promocję, usługi, lokalizację, wnętrze. Nie bój się go zrealizować! W końcu do odważnych świat należy. 

Komentarze:

Otwarcie salonu fryzjerskiego − o tych zasadach MUSISZ pamiętać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *