Praktyki fryzjerskie – jak przyciągnąć najlepszych uczniów i stworzyć im warunki do nauki?

Jednym z aspektów dbania o rozwój własnego biznesu jest pozyskiwanie i pielęgnowanie młodych talentów. Sposobem na oszlifowanie diamentu są praktyki fryzjerskie, które uczniowie odbywają w ramach szkoły zawodowej. Dowiedz się, jak stworzyć idealne warunki do nauki przyszłym fryzjerom i dać szansę zabłysnąć najlepszym.

Zawodowe praktyki fryzjerskie

Młodzi fryzjerzy dość wcześnie muszą zadecydować o swojej przyszłości. Do technikum fryzjerskiego idzie się bowiem już po 8-klasowej podstawówce (dawniej po gimnazjum), a więc w wieku 15 lat

Co ciekawe, fryzjerskie szkoły zawodowe przeżywają swój renesans. Zawód fryzjera staje się coraz bardziej doceniany i poważany. Dziś styliści fryzur kojarzeni są bardziej z artystami w swoim fachu, osobami kreatywnymi, a ich praca jest niezwykle ważna we współczesnej gospodarce. Dlatego wybór fryzjerskiej szkoły zawodowej to już nie ostateczność, ale dobry plan na przyszłość i inwestycja swojego czasu na wczesnym etapie życia. 

Praktyki zawodowe zaczynają się zazwyczaj w 3. semestrze szkoły zawodowej. Uczeń praktykuje pod czujnym okiem fryzjera z tytułem mistrza, a więc doświadczonego stylisty fryzur. Pełni on rolę prywatnego nauczyciela, który nie tylko przekazuje wiedzę, ale i naprowadza, testuje umiejętności ucznia w praktyce i pomaga w podejmowaniu trudnych decyzji.

praktyki fryzjerskie

Co powinien umieć dobry fryzjer? Praktyki zawodowe

A jakie umiejętności zdobywają praktykanci?

Absolwenci szkół fryzjerskich umieją rozpoznawać i charakteryzować rodzaj skóry i włosów, wykonywać zabiegi pielęgnacyjno-lecznicze włosów i zarostu, czesać i stylizować fryzury, strzyc, wykonywać zabiegi trwałego ondulowania, farbowania lub rozjaśniania włosów, odrostów oraz zarostu, wykonywać i pielęgnować wyroby perukarskie, organizować salon fryzjerski zgodnie z zasadami BHP.

zaznacza Sandra Chiantis, Edukator JOICO Polska, właścicielka salonu Master Hair w Krakowie

Ale to nie wszystko! Fryzjer powinien być nie tylko zdolnym rzemieślnikiem, ale mieć także dobre podejście do klienta. Stylista to także dobry psycholog i sprzedawca. Praktykanci powinni być także szkoleni w tym, jak rozmawiać z klientami, jak do nich podchodzić i jak zatroszczyć się o dobrą atmosferę podczas wykonywania usługi. W końcu fryzjer sprzedaje nie tylko efekt końcowy, ale i całą atmosferę w czasie realizacji zabiegu − jeżeli nawiąże się dobrą więź z klientem, jest większe prawdopodobieństwo, że wróci on do salonu, nawet jeżeli usługa nie będzie wykonana w 100% z jego oczekiwaniami. 

O takich umiejętnościach miękkich wspomina właśnie Sandra Chiantis.

Cechy, jakie powinien mieć dobry fryzjer to: zdolności manualne, zmysł estetyczny, dobry stan zdrowia, podzielność uwagi, spostrzegawczość, pewne predyspozycje charakterologiczne − pozytywne nastawienie do ludzi, kontaktowość, cierpliwość, punktualność.

wyjaśnia
praktyki studencie w salonie fryzjerskim, staż fryzjerski

Dobre praktyki w salonie fryzjerskim

A jak stworzyć program dobrych praktyk fryzjerskich, aby przyciągnąć najlepsze talenty?

1. Prestiż salonu

To, co wpływa na pozyskanie najlepszych praktykantów, to z pewnością prestiż salonu fryzjerskiego. Stylowe wnętrze, grafik wypełniony stałymi klientami, nienaganne opinie w sieci, dobry marketing − to przyciąga także potencjalnych pracowników czy uczniów, którzy będą chcieli nauczyć się od Ciebie, jak prowadzić zakład z sukcesem. To Ty i Twój biznes jesteście najlepszą reklamą dla młodych talentów. Dbając więc o swój całościowy wizerunek, przyciągasz nie tylko klientów.

Uwagę młodych fryzjerów z pewnością przykuwają salony, które mogą poszczycić się własnymi, wyjątkowymi zabiegami. W przypadku JOICO to m.in. Zabieg Rekonstrukcji Włosów JOICO K-PAK. To luksusowy zabieg, który odbudowuje i wzmacnia nawet najbardziej zniszczone i przesuszone włosy. Więcej na jego temat przeczytasz w tym artykule.

2. Jasny i prosty przekaz edukatorów

O tym, jak wyglądać będą praktyki fryzjerskie, w ogromnej mierze decyduje przygotowanie mistrzów do prowadzenia praktyk. Nie każdy jest stworzony do przekazywania wiedzy − niektórzy potrzebują w tym pomocy. Zadbaj więc o to, żeby przeszkolić swoich pracowników, którzy będą prowadzić praktykantów, jak pedagogicznie do nich podejść. Dobrym pomysłem będzie przeprowadzanie regularnych szkoleń w tym zakresie. 

Żeby usprawniać komunikację i podnosić jakość praktyk, możesz poprosić praktykantów o ewaluację prowadzącego praktyki. Poszukaj punktów, które należy poprawić i stwórz katalog dobrych wzorów, które należy powielać. Na podstawie opinii przyszłych fryzjerów możesz stworzyć unikatowy program praktyk, który będzie idealnie dopasowany do oczekiwań młodych stylistów.

Ważne jest też budowanie relacji zaufania pomiędzy mistrzem a praktykantem. Osoba prowadząca praktyki powinna być mentorem, który wspomoże dobrą radą, będzie zwracać uwagę na praktykanta i prawdziwie prowadzić go podczas nauki.

3. Program praktyk

Ogromnym i powszechnym błędem praktyk zawodowych fryzjerskich jest ograniczenie roli ucznia do obserwatora. Przyszły fryzjer powinien jednak uczyć się nie tylko w teorii, ale i w praktyce. Dlatego ważne jest, żeby praktykant częściej trzymał w ręku nożyczki i grzebień niż miotłę. 

Nie wrzucaj praktykanta od razu na głęboką wodę, a stopniowo wprowadzaj go w tajniki zawodu. Ucz go na żywym organizmie: oswajaj z rozmową z klientem i jego obsługą. Tu pomocne będzie stworzenie programu praktyk, którego dobrze jest ściśle się trzymać.

staż fryzjerski, praktyki fryzjerskie

4. Obietnica pracy

Praktykantów przyciągnąć może także obietnica pracy w Twoim salonie. Oferta pracy czy stażu jest tu nagrodą za dobrze odbytą praktykę. To motywować będzie uczniów do angażowania się w praktyki, rozwijania swojego talentu i pokazanie się z jak najlepszej strony. 

Podczas praktyk warto też pokazać uczniom, w jaki sposób mogą pokierować dalej swoją karierą i zaprezentować opcje, jakie na nich czekają. 

Fryzjerzy pracują na ogół w dużych sieciowych salonach (obowiązują tam podobne zasady jak w korporacji – wspólne szkolenia, wyjazdy integracyjne, określone wymagania, zasady i ocena pracy, wynagrodzenie zależne od efektów; fryzjer jest też przenoszony co pewien czas z salonu do salonu) lub w małych prywatnych zakładach. Fryzjer może też założyć własny salon, ale do tego potrzebny jest pewien wkład finansowy. Niektórzy pracują też w mediach, redakcjach prasowych i telewizyjnych, przy pokazach mody.

mówi Sandra Chiantis

5. Dobre relacje z pracownikami

Reklamą Twojego salonu są także Twoi pracownicy i ogólnie panująca atmosfera w pracy. Doceniaj swój zespół, nagradzaj za dobrą pracę, dziel się konstruktywnym feedbackiem, stwórz ciepłe, ale profesjonalne relacje. Niech Twój salon będzie miejscem, w którym chce się pracować. 

Dobre relacje z pracownikami to także uczciwe godziny pracy i adekwatne wynagrodzenie. Pamiętaj, że usatysfakcjonowany pracownik będzie wizytówką dla Twojego biznesu.

praktyki w salonie fryzjerskim

6. Staż fryzjerski i wynagrodzenie

Zgodnie z literą polskiego prawa, praktyki zawodowe są odpłatne. Wysokość takiego wynagrodzenia jest bardzo skromna. Jest to zaledwie od 4-6% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia fryzjera (stawki takie zagwarantowane są ustawowo). W rzeczywistości daje to kwotę ok. 150-200 zł miesięcznie. Nic więc dziwnego, że wyższe wynagrodzenie za praktykę lub dodatkowe bonusy finansowe za postępy w nauce mogą przyciągać uczniów i odpowiednio ich motywować.

Nie każda praktyka jest płatna. Niektóre firmy organizują bezpłatne praktyki, chociaż coraz częściej pozyskanie praktykanta na bezpłatny staż jest trudne, dlatego przedsiębiorstwa oferują minimalne wynagrodzenie. W szkołach zawodowych, gdzie praktyki są podstawą do zaliczenia procesu kształcenia, wynagrodzenie oblicza się procentowo w stosunku do miesięcznej pensji na danym stanowisku.

mówi Sandra Chiantis

Nie ulega jednak wątpliwości, że we współczesnym świecie, każda praca, nawet w ramach praktyk, powinna być odpowiednio wynagradzana. Skończyły się już czasy, kiedy to edukacja była wystarczającym wynagrodzeniem dla praktykanta. 

7. Oferta szkoleń

To, co może przyciągnąć najlepszych i zaangażowanych praktykantów do Twojego salonu, to poszerzona oferta szkoleń zewnętrznych. Jeżeli uczeń robi postępy w podstawowej praktyce zawodowej nagradzaj go dodatkową wiedzą i wysyłaj na szkolenia wraz ze swoimi pracownikami. Będzie to z pewnością satysfakcjonująca nagroda. 

Myślę, że dla każdego, kto pragnie się rozwijać w zawodzie, atrakcyjna jest dostępność do wiedzy czy szkoleń. Salon, który wykorzystuje wiedzę w oparciu o wieloletni byt na rynku, zapewne posiada możliwości ciągłego rozwoju w branży. Z kolei jeśli jest to młody salon, ale dynamicznie się rozwijający na pewno powinien to uwzględnić. Pokaż praktykantom, że Twój biznes bierze udział w eventach, gdzie uczniowie mogą się pokazać i nawiązać nowe kontakty. Warto też uwzględnić wszystkie trendy w modzie i dostępność do nich.

radzi Dominika Judyńska, Edukator JOICO Polska, właścicielka salonu Bielsku-Białej

Praktyka fryzjerska − zdobywaj talenty

Żeby wyłonić prawdziwy talent trzeba się trochę napracować. Pamiętaj, żeby osoby na praktykach zawodowych są jeszcze młode i potrzebują wskazówek, prowadzenia, inspiracji. Talent kierować będzie się nie tylko możliwością zarobku, ale przede wszystkim pozyskania wiedzy. Zwróć jednak uwagę, że zasady uczciwości wskazują, że każda praca, nawet najbardziej podstawowa, powinna być odpowiednio wynagradzana. 

Ja, mając pod opieką przyszłych fryzjerów stale dbam o to, by rozwijali miłość do tego zawodu i kojarzyli go z pracą twórzą i rozwojem osobistym.
Uważam, że bardzo ważny jest udział w szkoleniach, ale i poznawanie kreatywnych pasjonatów fryzjerstwa.

mówi Anna Jastrząb-Paluch, Edukator Joico

Zapraszam na praktyki do swojego salonu, gdzie panuje rodzinna atmosfera, a nasz team to doświadczeni fryzjerzy z wieloletnim stażem, od których na pewno wiele się nauczysz. Zapewniam Cię,że spędzony z nami czas będzie wykorzystany intensywnie – dodaje i zaprasza na praktyki do swojego salonu Anna Jastrząb-Paluch.

To-do list:

  1. Stwórz atrakcyjny program praktyk.
  2. Dbaj o dobrą atmosferę w salonie.
  3. Przygotuj pracowników do roli mistrza.
  4. Oferuj dodatkowe szkolenia, bierz udział w eventach, stwarzaj możliwości kontaktów.
  5. Zapewnij adekwatne wynagrodzenie.
  6. Dbaj o wizerunek salonu jako całości i buduj swój prestiż na rynku.

Komentarze:

Praktyki fryzjerskie – jak przyciągnąć najlepszych uczniów i stworzyć im warunki do nauki?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *